Vegetariskt och hållbart i marknadsföring

Varje dag ser jag reklam hävda att kött är hållbart och att ägg och komjölk är vegetabilier. Reklamombudsmannen har otvetydigt visat vad som gäller:

  • Begreppet ”hållbart kött” får inte användas alls (ICA Borås AB). Man kan förstås hävda att vissa typer av kött är värre än andra, men det är irrelevant. Jämfört med vegetabiliska alternativ är kött aldrig hållbart och alltid förkastligt. Det är till 100 % bevisat att köttproduktion kräver mer resurser än produktion av t. ex. bönor, svamp, grönsaker, frukt och bär. I Sverige används 71 % av vår odlade mark till att producera spannmål som går till djurfoder, (Jordbruksverket). Kalmar län, Gotland och Örebro drabbades av torka 2016, mycket på grund av djurproduktion.
  • En maträtt som innehåller beståndsdelar med animaliskt ursprung får inte kallas vegetarisk . Det är inga problem för restauranger att ändra sin dagliga vegetariska rätt så att den följer lagen, för idag finns det fantastiska ersättningsprodukter i form av vegetarisk grädde, ost, smör och mycket annat. Ägg och honung går också lätt att ersätta.

RO:s beslut innebär steg i rätt riktning mot den omställning av våra matvanor som måste komma!

Resume, DN, Göteborgsposten och mer än 60 andra nyhetskanaler tar också upp saken idag, vilket naturligtvis också är goda nyheter! TV4 har gjort en kort video också!

Fortsätt gärna anmäla när du ser missbruk av orden hållbart och vegetariskt. Det tar 5 minuter och om du anmäler som privatperson är din identitet dold. Här är länken!